Yerli muz üretiminde yaşanan sorunların sadece üreticilerin değil, ülkenin milli güvenlik sorunu olduğuna dikkat çeken Mersin’den Anamur – Bozyazı Ziraat Odası Başkanı Ahmet Şeref Gümüş, “İthal muz gelmezse uyuşturucu lobileri kahrolur!” uyarısı yaptı.
Haber Merkezi
Türkiye'nin en önemli muz üretim merkezlerinden Mersin'in Bozyazı ve Anamur ilçelerinde üreticiler, muz fiyatlarındaki düşüş nedeniyle zor günler geçiriyor. Dalında 25 TL olan muzun kilosu raflarda ise 120 TL'ye satılıyor.
BİR MİLYON TONA ULAŞAN MUZ ÜRETİMİ 864 BİN TONA DÜŞTÜ
Bu duruma isyan eden ve ithal muzun ülkeye girişini önleyerek, yerli muz için destek çağrısı yapan Mersin’den Anamur – Bozyazı Ziraat Odası Başkanı Ahmet Şeref Gümüş, yetkililere seslendi.
“Bir milyon tona ulaşan muz üretimimiz ne yazık ki 2025 yılı TUİK verilerine göre 864 bin tona düşmüştür” diyen Gümüş, 2000’li yıllarda ithal muza konulan yüzde 145.8 gümrük vergisinin geçtiğimiz yıllarda spesifik gümrük vergisi olarak ton başına yüzde 7 olacak şekilde 626 dolar olarak uygulandığını anımsattı.
İTHAL MUZA KARŞI BAKANLIK İLE GÖRÜŞÜLDÜ AMA SONUÇ ALINAMADI
Ancak 2025 yılında bu uygulamanın yeterli olmadığını Ticaret Bakanlığına defalarca ilettiklerinin kaydeden Başkan gümüş, “Bunun üzerine Ticaret Bakanlığında bir komisyon oluşturuldu. Bu komisyonda odamızdan muzun üreticiye birim maliyetinin çıkarılması istendi. Ticaret Bakanlığımıza 2025yılı haziran ayı içerisinde muzun birim maliyet fiyatının üreticimize maliyetinin 42,35TL olduğunu bildirdik.2025 yılının Kasım ayında ise Ticaret Bakanımız sayın Prof. Dr. Ömer Bolat’tan randevu olarak bakanlıkta sayın bakanımızla bir görüşme sağladık. Bu görüşmemizde sayın bakanımıza ülkemizin ihtiyacı olan muzu üreticilerimizin üretir duruma geldiğini ve ithal muza gerek kalmadığını ifade ederek sayın bakanımızdan bazı taleplerde bulunduk.
Bu taleplerimizden en önemlisi ise ithalatın durdurulması oldu. Şayet ithalat durdurulmayacaksa muzda uygulanan gümrük vergisinin eski haline getirilmesini yani yüzde 145.8 seviyesine yükseltilmesini talep ettik” dedi.
“ZİNCİR MARKETLERE YERLİ MUZ SATIŞI ZORUNLULUĞU GETİRİLSİN”
Ayrıca zincir marketlerin yerli muzu satmaları konusunda teşvik edilmesi için de çağrı yaptıklarını aktaran Ahmet Şeref Gümüş, “Sattıkları ithal muzun en az 2 katı kadar yerli muz satma zorunluluğunun getirilmesini ve üreticiden çıkış fiyatı ile marketteki satış fiyatı arasında çok fahiş fiyat farkları olduğunu ve bununla ilgili yapılan denetimlerin arttırılmasını talep ettik.
Bu taleplerimiz neticesinde ise 2025 yılının Aralık ayı içerisinde 626 dolar ton ek mali yükümlülük 780 dolar ton düzeyine yükseltilmiştir. Ton başına 154 dolar yükselmesi olumlu görünse de beklediğimiz ve istediğimiz seviyeyi yakalayamadık.
YERLİ MUZ SATMAYAN ZİNCİR MARKETLER İÇİN BOYKOT EYLEMİ UYARISI
Zincir marketler ise göstermelik olarak yerli muz almaya ve ithal muzu satmaya devam etmişlerdir. Sadece zincir marketlerden ŞOK market ve Tarım Kredi Kooperatif marketleri raflarına ithal muz koymayarak yerli ve milli muzumuzu satarak yerli ve milli üretimden yana tavır almıştır. ŞOK market ve Tarım Kredi Kooperatif marketleri yerli ve milli üretime verdikleri bu destek ve yaklaşımlarından dolayı odamız ve tüm üreticilerimiz adına teşekkürü bir borç biliyoruz.
Üreticilerimiz ve bizler aynı hassasiyeti diğer zincir marketlerden de bekliyoruz. Diğer zincir marketler ithal muz satmaya devam ederlerse oda olarak üreticilerimize bir çağrımız olacak. Bizim ürettiğimiz ürünü satmayan zincir marketleri isim isim söyleyerek protesto edeceğiz ve bizim ürünümüzü satmayan zincir marketlerden alışveriş yapmayın çağrısında bulunacağız.
“42,35TL’YE ÜRETİLEN MUZU KAN AĞLAYARAK 25 TL’YE SATIYORUZ”
Üreticilerimiz bugün 42,35TL’ ye ürettiği muzu 25,00 TL’ye satarken kan ağlıyor. Girdi maliyetleri %50-%60 oranında artarken üreticilerimiz ürettiği muzu maliyet fiyatının %50 aşağısına satıyor. Bu ayıptır günahtır ve vicdanları yaralamaktadır.
Üreticilerimiz daha önceki yıllarda 6 ile 8 ay muz yetiştiriyordu. İlgili Bakanlıklarımız muz üretiminin 12 aya yayılmasının tüketim açısından gerekli olduğunu ve böyle olması durumunda ithal muzun ülkemize girişinin kesilebileceğini söylemesinden dolayı üreticilerimiz bu çağrıya cevap vererek muz üretimini 12 aya çıkardı. Üreticilerimiz Bakanlıklarımızın taleplerini böylelikle yerine getirdi. Şimdi ise sıra Bakanlıklarımızda.
Yukarıda da açıkladığımız üzere Talebimiz ithalatın durdurulması ya da eskiden olduğu gibi muzda gümrük vergisi olan %145.8 oranına yükseltilmesi, Yerli muzu almayarak ayak diretip ithal muzu satmaya devam eden zincir marketlere gerekli uyarı ve yaptırımların bir an önce yapılmasıdır.
“İTHAL MUZ GELMEYE DEVAM EDERSE KAÇAK MUZ LOBİLERİ SEVİNİR”
İthal muz gelmeye devam ederse cari açık yükselir. İthal muz gelmeye devam ederse uyuşturucu lobileri sevinir. İthal muz gelmeye devam ederse kaçak muz lobileri sevinir. İthal muz gelmezse yerli muz üreticisinin yüzü güler. İthal muz gelmezse uyuşturucu lobileri kahrolur. İthal muz gelmezse ithal muz kaçakçıları kahrolur. Unutulmamalı ve hiç aklımızdan çıkarmamalıyız ki; Tarım sadece çiftçinin sorunu değil tarım ülkenin milli güvenlik sorunudur” diye konuştu.
